Therapie

Kinder- en jeugdpraktijk 't Harde geeft therapie aan jongeren van 12-18 jaar. Bij de therapie staat het doel van uw tiener centraal. We beginnen de therapie altijd met een korte kennismaking met u en uw kind. Hierna volgt een intake gesprek met de ouders. In deze intake gaan we samen kijken waar de moeilijkheid van uw kind zit en wat precies de hulpvraag is. Samen bepalen we op welke manier we uw kind kunnen helpen en wat voor soort therapie het beste bij uw kind past.

In de therapie ontdekt uw kind samen met de therapeut welke mogelijkheden en kwaliteiten hij/zij in zich draagt en hoe hij/zij deze kan inzetten in het dagelijks leven. Uw kind leert zich bewust te worden van zichzelf en zijn/haar gedrag en leert te vertrouwen op zijn/haar eigen kwaliteiten en kunnen.

Voor wie is de jeugdtherapie?

Veel voorkomende klachten en problemen zijn:

• Emotionele problemen: angst, verdriet, boosheid, neerslachtigheid of machteloosheid;
  • Weinig IK-sterkte: een laag zelfbeeld of weinig zelfvertrouwen;
  • Sociale problemen: weinig assertiviteit, teruggetrokken gedrag, opstandigheid, woedeaanvallen, liegen of verslavingen (gamen, social media etc.);
  • Medisch onverklaarbare lichamelijke klachten: hyperventilatie, lichamelijke onrust, weinig concentratie, hoofdpijn of buikpijn;
  • Moeite met het omgaan met bijzondere eigenschappen: kenmerken van ADHD, autisme, hoogbegaafdheid, hoog sensitiviteit, homo- of biseksualiteit, spiritualiteit of chronische ziekte;
  • Nare herinneringen: pesten, de scheiding van ouders, het verliezen van een dierbare of herinneringen aan een gewelddadige gebeurtenis;
  • Ontwikkelingsproblematiek: eet- of slaapproblemen, motorische problemen of leerproblemen.